vitamin c injection

thanks for the pic mr google!~

this is suggested oleh my lil sister.. dah lama dia dok pikir2 nak buat vitamin c treatment nie. semua org pun tahu kan..dr kecik lagi.. vitamin c lah yg terbaik (lebey kurang mcm tuh la)... jadi bila dgr sal nak jadikan vitamin c sbg supplement, mmg tergedik je excited nyer. kena pulak aku dpt serangan beauty concious lately. lagi lah tinggi aku melompat.

bila ckp sal inject, mcm takut. owh..aku tak takut pon injection (mmg belagak!). bukan apa, nak masukkan something dlm badan, boleh ke..halal ke.. apa je kesan sampingan. kadang2 leh jadi menda lain je bila nak melawa sgt. but then, abah kan keje spital. abah bgtau, menda nie mmg elok. esp utk org yg tak makan sgt buah & sayur (cett..sempat abah ckp direct kat aku). lagipun, excess vitamin c boleh keluar melalui urine. cumanya.. kalau boleh, minum air byk2. lagi baik (lame advise.. minum air byk2.. kan2? sokmo itu je. sokmo jugak tak ikut!)

adik & abah (depa nie medical line) dah list beberapa kebaikan vitamin c nie. but aku dgr dan ia kan.. nak ceta tak brapa pandai..so aku seacrh mr google, then aku paste kat sini je lah..:
  1. Meningkatkan sistem imunisasi badan
  2. Mengurangkan gejala selsema
  3. Mempercepatkan pemulihan luka
  4. Sihatkan gusi
  5. Merawat asma dan alergi
  6. Elak dari cataract - mata
  7. Elak risiko sakit jantung & beberapa jenis kanser
  8. Bina collagen utk kulit - kulit lebih licin, segar & takde jerawat
amacam..tergoda sama tak? best kan? owh.. vitamin c pon leh cerahkan kulit. walaowei..dable best!

sbb aku rasa vitamin c nie tak memudaratkan, lalu aku pon try. time tuh aku kat kl. my sis yg bw aku g klinik yg dia dptkan rawatan. kat situ, dia charge rm60 utk vitamin c + collagen injection. memula aku nk beli terus je 10 ampoule bw balik kedah sbb abah kata, abah leh je tolong inject kat aku. tp stok takde pulak..so, aku balik kedah, aku kena cr klinik lain pulak lah..

kat kedah nie, aku g kat satu klinik kulit faveret aku kat sp = klinik perdana khoo. tp kat kedah nie mahal sikit. dia charge rm80 utk injection yg sama. yg rm60 pun ada jugak, only, yg tuh takde collagen. 

tuk amik rawatan ni, dinasihatkan ambik 10-12 kali secara consistent. jarak antara injection ialah dlm seminggu hingga sebulan. lagi baik kerap & please jgn terlebih. kalau tak..kesan dia takkan nampak lah. then, bila kulit dah bertambah baik dan baik terus.. still kena amik jugak vitamin c. sbb nyer kita nak long term effect. bukan kejap je. cuma boleh lah jarakkan between injection. 

aku br je try twice. to be honest tak de pa pe rasa lagi pon. tp takde rasa pa pe pon ada baik nya. sbb sesetengah org mungkin allergic. kira kes aku nie, aku leh teruskan lah dengan treatment ni kalau aku nak. tp sgt2 tempting tau.. sbb my sis dah buat dlm 5-6 kali time jupe tuh..mmg nampak kulit muka dia yg slalunya pucat je..nampak lebih segar. 

hmmm..kalau berminat, leh la g jenguk mana2 klinik kulit. dptkan nasihat doktor..then baru pikir balik nak cont ke tak. this is more to supplement jugak. bukan just treatment cantik je. ok? 

^_^


Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!