road to PE

road to PE..
sounds familiar?

yeah..sudah sampai ke slide terakhir. slide ke-5 je pon. hahaha
 hmm.. aku tak ingat lah bila.. tp time study dulu pon dah kena g talk yg mcm nie. siap compulsory lagi.. ye lah. kalu tak compulsory sapa je nak g kan??

tp baru2 nie, jabatan aku pun made this talk compulsory-again kena lah attend. aku yg bajet2 leh melarikan diri dari dgr menda yg sama berulang2..ingat nk g wat ops lumpur je kat baling..tp encik bos berkata.. biar dia je ponteng. aku tak perlu. (huhu~ dia ponteng terpaksa la jugak kan..)

dgn semangat yg aku gali dari dlm diri, maka aku masuk la bilik meeting tingkat 7. skali..aku kene jaga slide pulak. huhu~ lagi bersemangat aku ni. bajet2 dulu dgr je talk..skang nie siap kene jaga slide taklimat lagi. aku makin maju! (iyolah tuh). Menda yg disampaikan.. menda yg sama je. tp takpe..anggap je refresh.

terkenang kembali semangat zaman baru grad. aku n the geng yg mcm sgt2 nak buat PE. Ir Asyikhin. wao..sounds sgt mcm bagus. haha.. even time baru dpt offer wat engineering kat utp pon aku dah dgr2 dah... kalu kat hosp.. Dr. .. kalu engine.. Ir.. (considering none of my close relatives work in engineering field or related to technical at all) hmm..dah pasang angan3. only, kalu Dr tuh cm sapa2 dpt degree in medic atau wat master, dpt gelaran Dr... tp kalu Ir nie.. mcm yg derang terang dlm talk nie la.. ada proses lepas grad tuh, 3++ years, interview, baru leh jadi PE. kalu x.. sapa2 yg bajet tuh.. leh la guna Engr. depan nama dia je lah, selepas register BEM & IEM. kalu nak la..

yup. it used to be my cita2. entah bila cita2 nak buat PE tuh sudah pudar. mungkin jugak bila aku bersembang dgn sorg kontraktor nie dia ckp sal young PE yg agak cikai (no idea who he's talking about though)... ye lah..bila nama dah professional engineer..org mesti expect bleh bagi pdpt dan idea yg bernas2 in engr kan.. only, in engineering, knowledge comes with experiences and experience makan masa la jugak. sbb tuh kot bila muda2 lagi dah dpt PE org mcm..cepat je anggap tak layak..kan?

tp..aku tatau la aku akan proceed ke tak nk jd PE tuh. ni baru my 3rd working year as an engineer. kalu ikut pengalaman tuh.. byk sgt2 yg aku tatau. aku prefer utk kutip beberapa tahun pengalaman lagi to at least reconsider applying for PE..tp mcm aku ckp..aku tak se-excited dulu la nk buat menda2 cmnie.. apa je yg ada dlm mi vida masa akan dtg ek kalu aku tak kejar menda2 alah nie, kan? tp feeling takde..so i put it on hold. while buat keje cm biasa..i'll try to find any opportunity to move forward.

owh..mcm dah lama sgt aku tak map hidup aku. langsung takde plan walupon untuk bulan depan. plan cuti raya haji ader la.hahaha.. rsnya.. dah tiba masa utk aku stop let things to just go with the flow. walupon aku still tak de plan for something big, tp i should have matlamat dan arah tuju dlm hidup. seseorg pun penah nasihatkan aku..tp time tuh dgn selamba aku tolak bulat2. konon nk tunggu confirm keje.

now that aku dah setel menda nk confirm keje and just tunggu confirm je.. i want to start drawing my own map...

Comments

  1. depa kata ada dua jalan utk jadi PE, satu through BEM, satu lg through IEM. Syikin dah lama ka register dgn BEM?

    ReplyDelete
  2. yup. lepas grad lagik dah reg..time tuh keje swasta.. bos sgt2 strict on registering with board.. IEM pun dia push jugak.. jadi both pon mmg dah register lah~

    ReplyDelete
  3. oh, aku masih engineer tak berdaftar....aiseh

    ReplyDelete
  4. hahaha... ala2 pendatang haram la tuh..keje tanpe permit. isk2

    ReplyDelete
  5. aha.. kena cop pendatang haram.. kekeke.. kami dah register dah dgn BEM, cuma dgn IEM dak lg. tp still keja secara legal kan2?

    ReplyDelete
  6. skang ni baru tringat nak register IEM. alang2 berdaftar, teruih bleh apply PE la nanti.. hehe.
    tetamu mana lagi, kami tetamu yg sama la kat #civilrawk hehe.

    ReplyDelete
  7. ^_^ owh..hi tetamu #civilrawk!!! ^_^
    okie. jom ramai2 menjadi PE. hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!