Short Course @ Bayview Langkawi[19-21oct]

walupon course ini short je..tp nama course dia panjang~~

"Low-lying and eroding coastlines - design & maintenance of defences including interactions with natural coastal system."

phew~
Kalu ikutkan, aku mmg dah tlebey cukup berkursus dah..tp bila Pengarah minit soh g..g jugak lah kan. tp kan, to be honest, aku agak excited dgn course nie.. walaupon xde kena dgn keje aku skang. Sbb course nie sal coastal.. (teringat kat Mr Teh..), then kat lgkw pulak, phew..seminggu dok umah tuh.. walupon aku sorg je yg g..aku mmg layan lah!

lalu, petang isnin 18oct tuh aku pun pulang ke langkw dgn hepinyer~

day1:

Tentative yg urusetia email tuh ckp start kul 9..register lak sampai kul 850. gaya2..mcm ramai je course nie..rupa2nya cuma 18 org! aku masuk je bilik tuh.. hmm..aku awal jugak lah..aku pilih row 2nd last dari 4 row..yg 2 1st ada org dah.. erm..aku nampak ada this man..aku tny dia, dia kata that seat is empty..so aku settle kat situ. Skali sembang..adeh! org JPS. haha.. tak sangka dlm byk2 tempat..aku dok dgn org JPS jugak..ex-JD KSPY. lalu.. En Abu ialah kawan aku sepanjang course...

sblom course bermula..aku scanning list of participants.. JPS ada 4 org including me & encik najib. kitaorg seat free sbb JPS Lgkw handle site visit (kalu tak course nie rm2k tuh!!) yg 2 lagi tuh, termasuk En Abu.. both from seksyen pantai JPS HQ. 5 org dr UTM sendiri, 3 dr NAHRIM dan yg len tuh consultants. mmg org pantai lah suma..memula aku ok je..then bila dah start course and ada exercises..adeh.. rasa sgt rendah diri eh. lalu aku down.. waaaa..napa aku masuk course nie??? T_T

dlm scanning2 tuh aku toleh keblakang..then tetiba ada this guy senyum kat aku..wah~ sapakah yg bermuka manis itu? *best* <--gedik! aku kenal ke ek? hmm..takpe..tunggu lama sket aku tgk balik nati. hehehe.. time minum pg, baru aku sedar..cet! bdk intern aku time kat hydec. hu hu hu~ dah besar..n dah keje.. (hehe..time intern mcm tak besar lagi kan...)

overall, utk day1.. penat otak aku dgn course nie. napa ssh bebenar nak paham ek? ke org lain sgt maju lagi terer? tp aku mmg selenga lah..time wat exercise.. aku berpura2 je..skali Prof. William Allsop (dari UK tuh..HR Wallington & U of Southampton, UK) tuh mai kat aku pulak nk check diagram aku..n my calculations. cis.. hampeh tol..aku tak siap pon. huhu~ bley plak dia tunggu kat aku soh siapkan. mmg aku looking forward to kul 5. sbb day 2, half day je lecture, pastu site visit. rilek sket...kan?

Malam tuh derang wat announcement soh tunggu kat lobby @ 745. Nak makan2 kat Bambooo... (yupp..mcm langkw takde tempat lain dah kan..sure JPS yg bw nie..huhu~ tp aku suke!) makan meriah lah mereka yg terlibat dlm course nie...owh ketam lada hitam~~~ nyum23

day2:

start kul 9..aku sampai kul 907. huhu~ aku dgn sopan ckp sowi.. hehe.. tp urusetia bajet aku mai dr opis. hahaha.. ye. nama aku dlm senarai tuh ialah dari JPS Langkw. hai..siap la aku time site visit.. apa aku nk jawab.. dah la aku mmg org langkw.. org mesti expect sth.. hu~ buat muka comel je berkesan ke tak dlm mengaburi mata mereka yg bijak pandai nie agaknyer ek?

half day kursus tuh, keje men msg je aku.. huhu~ dari kejauhan aku dgr ayat2 perli men hp.. "Wow.. you can siyesli solve your calculation with your hp? can a hp calculator solve exponential blhblah? " aahhh..lebey kurang cmtuh la..aku tak igt. aku pon tatau dia kagum betol2 ke perli. aku anggap je la dia kagum! sbb ramai jugak dlm course nie, org dtg tak bawa calculator. seb bek aku bawa..only, tak reti buat pon mcm tak bermakna jugak! huhu~

after lunch hour, ada bas dtg..nak bw g site visit. en najib bgtau aku..akan g area chenang.
1st site: kuala chenang. tempat nie yg aku tau ada boat utk g rebak marina. site nie..derang letak geo-tube kat muara sungai.. kawal sediment sbb kuala tuh, nelayan kuar masuk. tp sbb geotube tuh nelayan ske godek2..derang letak batu tutup atas tuh..

2nd site: soft rock. site kat aquabeat. aku pun tatau ada jugak buat sth kat sini. cm geotextile jugak..bantal2 atur kat tebing...

3rd site: kuala teriang. fuh~ ada tanam bakau kat sini tp tak menjadi. ada install geotube gak nk control mud and wave.. tp.. sebelah kws bakau tumbuh.. yg sblah lagi tinggal kayu yg protect bakau je bakau tuh..either tak tumbuh lagi atau dah mati. hehehe..

4th site: pantai pasir hitam. sini leh tgk locals buat wave breaker guna gabion. huhu~ (yg tuh yg adik2 aku dok question time kitaorg jln2 dulu)..

day3:

akhirnya day 3 tiba.. hehe.. tp day 3 punya lecture aku paham. hehe.. design armour rock nyer sizing, wave overtopping.., .. then menda2 yg mcm tuh la..mungkin jugak sbb prof dah pecut awal2.. day3 nie, kul 2 punya talk dah rilek gila. mula lah aku mencorakkan ketas sana sini. hehehe..

tp perbincangan abt pokok bakau oleh Dr Raja Barizan dari FRIM tuh agak bagus la.. aku mmg mendengar. N geng NAHRIM bg aku agak hebat leh come out dgn pengetahuan sal laut kat selangor tuh..fuh~ yg 2nd plak dengan org penang port. nie pasal nk buat balik port swetenham tuh..hmm~

overall..aku terpaksa admit aku agak pening dgn course nie. maybe background aku tak cukup kot. aku igt aku bley la g dgn design coastal nie sbb aku paham jugak course coastal yg lalu. mana aku tau, mcm nie pulak jdnya. seb bek gak ada sorg yg dr JPS tuh ckp, course nie mcm ntuk org yg amik masters n org yg mmg slalu dok wat coastal.. tak la aku rs rendah diri sgt.. ye la..coastal time utp dulu walupon satu course, tp mcm intro jugak..

penyampaian sijil & minum petang terakhir ialah menda paling besh. hahah..lega je rasa sbb dah setel satu kursus yg penat. aku appreciate kursus nie..tp byk btol yg bg aku penat sket dari kursus biasa..hmmm.. then bergambar ramai2. :)

apa yg besh sal kursus nie ek? org yg g kursus nie very friendly. i like. ok. dat's all. jumaat ialah cuti di kedah kwn2 (derang suma dr kl/penang/johor where friday is a working day)...hehe~

owh.. before course ended, Prof Allsop ada bg link to this web untuk download manual for offshore&coastal struct. this one is from the company he's currently working. do take a look, okie~ :

--> http://www.overtopping-manual.com/ 

Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!