careless mistakes

fed up!

tekanan tol aku dgn diri sendiri. sokmo careless je. ingatkan dah besar2 nie takde dah bab careless.. mesti akan pandai je check everything, bagi semua smooth. but no. and this is not my first time. dah banyak kali sgt dah. tekanan je kat diri sendiri. 

caner je nak buat bagi tak careless? cane je nak jadi seorg yg sgt teliti?
kata aku ialah sept babe- seorg yg cerewet, meticulous lagi particular. ahhh..mmg sgt tipo lah!

siyesli.. i do check first before submit whatever i'm doing.. but if today i miss this.. then later i'll miss that. i'm not doing it on purpose. but.. since it is my mistake, i should be more particular, and practicing to be a meticulous person.. 

bila ceta sal careless... aku ingat lagi series of careless mistakes yg aku pernah buat:

cerita 1: 

nie lah rutin exercise aku zaman skolah rendah.
dolu2..aku agak kurang excellent dlm study. jadi, ami (pakcik) konon2 wat tuition/mengajar kat rumah. dia cuma minta buat latihan matematik, 20 soalan. mana2 soalan dari buku teks atau homework pon layan lah. tp, kalau buat soalan salah, kena denda. denda dia tak best. 1 soalan salah, kena ketuk ketampi kurang 10 kali. 

fuh. mmg kerap je kena ketuk ketampi time kecik2.. aku layan je kalau kena pun. tau dah. aku tak jahat@nakal. tp rules ami nie mmg lah sgt banyak. semua menda pon tak ok. jadinya, nak elak kena ketuk ketampi, instead of aku buat soalan baru, aku tiru je soalan, jawapan dan cara kira dari buku latihan matematik sekolah, yang cikgu dah periksa. sounds mcm terer, kan?

only..aku copy pon tak betol. soalan lain, jawapan ntah hape ntah yg aku copy.aku pon tak ingat. tp dari 20 soalan, lebih dari separuh salah. ada jugak yg buat2 salah.. takut nati nampak terlalu pandai.. tp...arrrghh.. salah yg lebey. tak nampak pandai langsung lah! sampai skang aku tekanan dgn kebengongan diri sendiri. careless. nak meniru pon tak pandai!

lepas dari tuh, mmg tak buat style meniru lah.

cerita 2:

nie pon berkenaan matematik jugak. cuma kali nie ialah skolah menengah, additional mathematics. aku ske add maths. sbb aku mcm agak terer jugak. time form 4 je lah. hehe.. cuma, tahu je lah. add maths nie kadang2 jalan kerja tuh panjang. dan dalam jalan kerja panjang2 tuh, ada langkah2 dan kiraan tertentu sebelum nk ke final equation. 

apa je part careless aku?
a) aku amik value lain masuk tempat lain walaupon kat senarai coefficient dan value tuh, aku efficiently, dah letak value setiap satu.. akhirnya..salah jugak lah.
b)  bab salah copy jugak.. e.g 49.84  aku jadikan 94.84 or sth of that sort. bengong23. tak ke penat je wat jalan keje byk2 yg last jadi camtu je?

kesimpulan:

aku tau aku nie multi-tasking. cumanya.. tasks tambahan aku ialah berangan.
adehhh..dah 27 tahun kot. takan tak maju2 lg?
sgt fed-up!

*sigh*


* gambar ialah hasil google-an..

Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!