tasbih kaffarah & surah al-asr

Selalu dlm mesyuarat atau majlis2.. akan ada ayat "kita sudahi dengan tasbih kaffarah & surah al-asr"..
siyesli, i have no idea apa itu tasbih kaffarah. ye lah..aku ni pon, bila mai bab agama, surely akan anggap diri ialah sgt kurang berpengetahuan. tp bila tatau, kena lah belajar amik tau, kn? or else sampai bila2 pon akan jahil..


jadi, bila aku tetiba teringat akan hal ni, terus je mencari info di hujung jari a.k.a google. byk hits. utk ingatan bagi diri sendiri..dan mungkin juga yg lain2.. i took the ilmu and keep it here.


tasbih kaffarah ni, ialah doa penutup bagi satu majlis. 


Daripada Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : 


"Sesiapa yang duduk dalam satu majlis dan melakukan banyak salah dan silap, maka sebelum dia meninggalkan majlis tersebut itu dia menyebut :





..maka akan diampunkan kesilapan-kesilapan yang berlaku dalam majlis tersebut."



Dan tasbih kaffarah nie selalunya diiringi dengan surah Al-Asr. Surah ini merupakan satu peringatan kepada manusia agar lebih menghargai masa dengan beriman, beramal soleh, berpesan2 kepada kebaikan dan kesabaran..


Selamat beramal!
:)

 ref : http://zikrihusaini.com/tasbih-kaffarah-bacaan-selepas-majlis-ilmuzikir/

Comments

  1. indahnya saranan Allah terhadap makhluk kesayanganNya. namun mesyuarat/majlis mula lewat jugak, serta meleret-leret dengan hal-hal yang tidak diagendakan. mungkin kena baca surah Al-Asr dulu sebelum mesyuarat serta pada setiap kali agenda mula nak melencung.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!