online shopping : bley caye @ tak?

baru2 nie byk jugak kes penipuan dlm online transaction. scary tuh..beribu2 habis mcm tuh je. nak beli handphone yg best..skali dpt handphone mainan.. adoiyai. 

to be honest.. aku ske shopping online. addicted pon ada. ye lah..aku ske surf the net. then terjupe pulak barang2 yg menjadi kegilaan semasa.. maunya tak terbeli. huhu~

1st time aku try online shop nie, masa aku last year kat UTP. time tuh aku cuba2 membeli kat lelong. e-bay pon pernah try. aku beli necklace tuk birthday kawan.. dan ada lagi lah beberapa menda yg aku beli online.. dan yg paling berani skali at that time (kiranya item paling mahal lah time tuh~~), aku beli mp3 player yg rupanya mcm ipod. kaler pink lagi. best! memula tuh item yg aku beli rosak. punahh lahh. tp aku dpt contact balik seller tuh dan minta tukar. mmg lah dia layan jugak. (thank GOD). tp kena tunggu sket lah ntuk dptkan yg baru pulak.

yg kaler pink tuh comey kan???
dan since aku slalu dapat je menda yg beli online.. aku berani cuba lagi.. bukan takat dlm malaysia.. barang kat USA dan Jepun pon pernah beli online tau! *belagak pulak*. 

Apa je yg best sgt beli barang online nie? 
  1. best utk item yg takde kat tempat anda.. dlm internet kan mcm2 ada.
  2. tak tau nak dptkan kat mana barang yg best mcm dlm tenet.. tak semua tempat ada everything tau. time dok kl best lah..semua pon ada!!!
  3. fesyen terkini. skang nie kan ada yg ala-ala korea, jepun, hongkong.... kalau kat kedai tepi2 jalan tuh.. fesyen ala-ala siam byk lah. huhu... 
  4. shawl & tudung.. yep. ada sesetengah fesyen baru tu.. kat kedai tak jupe pulak. dlm gambar sgt cantik. siap ajar cane nak pakai lagi! ehehe...
  5. mudah! contoh mcm time nak tunang harituh.. tatau pulak kat ner je nak tempah cupcake. aku search tenet..then order online. cupcake pon beli online tuh! tp tak post lah.. hehe.. 

usually,aku tak beli lah menda yg beribu-ribu. tak berani lah.. mahal sgt kot. kalau pun org tuh tak menipu...kena pulak post service tak ok...tak ke naya?? lagi pon..aku tak mampu gak kot nak beli benda beribu2..hehehe.. then nak detect org yg menipu tuh bkn senang.. tol tak? 

eh.. tp aku beli notebook aku nie online je..ribu gak. hehe..

oh..nasihat = beli kat org yg boleh dipercayai. kalau mcm nb aku nie = DELL. susah kot kalau company mcm DELL nie nak menipu. tol tak? kalau seller ialah company mcm DELL, atau MPH ke..ni dah well-established. mesti tak menipu lah. kalau tak, kena check background seller tuh.. cm skang nie kan slalu ada blog.. tgk ada ramai tak komen, seller tuh ok ke.. apa ke. kalau dah confirm ok, dan percaya dgn hati ok..baru beli. kalau ada doubt tu.. try cari tempat lain lah utk membeli. mesti ada je org yg akan jual item yg lebih kurang secara online. 

tp itu takat membeli je. dah beli online..kena lah post. atau pon berjumpa dgn org tuh. kalau berjumpa kira ok lagi. takan menipu gak kot kan.. tp kalau post? confirm ke barang tuh akan sampai dgn selamat???

aku ada byk pengalaman jugak lah.. dan pengalaman nie buat aku rasa mcm sgt ske & respek pulak pos malaysia. Senang je item tuh akan sampai rumah, dengan selamat. Tabik!!! Tapi, skang nie kan byk je company yg buat post service nie.. Contoh mcm Citylink Express. Aku ada order satu barang nie.. package tuh sampai kulim tp tak dpt2 pulak. aku check tracking no.. muskil.. lalu aku kol seller.. then dpt lah contact citylink..rupanya dia tatau nk antar ke mana. pastu slamber pulak simpan package aku 2 minggu lebih.. dah lah tak kol. bila aku dgn busy nyer track balik package aku.. kol sana sini.. last2 aku yg kena g pick up kat opis depa. ptt mintak duit minyak nie. hangen je... ada lagi lah jugak beberapa company post nie tak ok sgt. depa ni patut beli gps lah..tol tak? nama je buat post service..tp tak pandai post barang apa kes! dah tak tau, leh pulak buat diam. tak patut tol lah!

akhirnya!
kes no . 2. barang dlm gambar nie pon.. seller dah post barang yg aku order. 2 hari lepas tuh dah sampai stesen persinggahan = ktm butterworth. owh.. dia pos guna KTM lah maknanya tuh.. tau tak berapa lama je barang nie nak sampai kulim? 2 minggu! tuh pon penat aku kena call sana sini. tp dlm kes KTM..at least dia contact aku soon as the item reached Butterworth.

anyway..itu lah antara risiko membeli online. huhu~ kalau tak sanggup jgn beli ye! hehehe. tp mostly aku puas hati je dgn barang yg beli online. provided time nak beli tuh... belek lebih2 dulu. then baru order. sbb ada sesetengah barang tuh, susah nak dptkan kat kedah nie.. 

:)

kiranya..bagi aku. aku boleh caye je online shopping nie. ye lah.. mcm benda2 lain jugak, ada yg boleh percaya..ada yg tak boleh. sbg pengguna, kena bijak buat pilihan. fikir habis2-an. tips lanjut..mungkin leh dpt dari KPDNKK kot ek. 
hehe

cheerio!

p/s kpdnkk & kak da. ;)


Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!