To do What Should Be Done

Masa pre-screeening budget kat EPU..
org depan tny..org blakang pun tny.. huhu~

Asalnya tak nak join, tp last2 hadir la jugak sbb most info ada kat aku. yang sedia format permohonan projek pun aku. Kalau bos terdahulu, dia mmg akan well-prepared, tanya sampai kadang2 aku pun mcm aaarrrggghhh byknya nak kena cari dan nak kena bagi. dan dia yang akan tetapkan berapa je nak minta (peruntukan) untuk tahun depan. tp ok la sebab dia mmg paham, ingat dan boleh elaborate, seterusnya ada hasil la dari penerangan atau input dari aku. yg current bos nie, dulu masa awal2 aku rajin la bg info, explain... tp dia menguap, pastu berkali2 bagi maklumat, still dia anggap kepala otak dia takde info pasal projek yang paling besar dalam unit dia selain yang agensi luar. nie ayat dia sendiri ya : "Projek nie takde dalam kepala saya..."! <-- nie bukan baru masuk sehari atau seminggu atau sebulan ya. dah setengah tahun pun mcm bebal. even yang simple mcm projek2 AP182 yang aku sebut tiap2 bulan last year sbb tak lantik2 padahal dah iklan 2019, sampai last week pun dok tak reti2 jugak. nak blame siapa? covid ke?

Dan pagi yang ada budget defense nie, aku pun lambat sampai opis. bos dah msg nk suruh bg info kat dia. Siap dpt info kawan kat opis, dia buat bebai gayanya, kalau (aku sampai) dah kul 9, tak payah la mai kat saya. saya nk gi dah - gitew. siapa suruh last minit baru nk suruh explain? huhu~ slide final dah printed sebelum lunch smlm. dah bagi kat pigeon hole dia. tp tu la..urusan bank atau peribadi seemingly too important. malas aku nk layan. last time pun aku tinggai dia jugak untuk pre-screening peringkat kementerian. ketua unit aku 2 level atas ok.. dan ada Ir. gitu. kita kena anggap la dia ialah seorang yng professional kan. sebab dah certified oleh lembaga gitu. 

harapan. 

aku kisah apa.. aku berlambat2 je la sbb aku bajet nak join je menda alah tu. usually mana pernah bawak kereta 70kmh kan. hahaha.. mmg aku keji sbb aku x sanggup nk join dia menguap dalam bilik dia.  dari tersemboq ayaq liuq aku explain, at the end akan kena join jugak, so better join dan explain kat org2 EPU nie dari explain kat bos nie.

layan la cakap mcm mana pun. bajet2 rupa muda, cakap je apa yg nak cakap tak payah nak prektis PR sangat kan. berjaya la untuk projek kedah. ingat nk tolong sikit projek perlis skali depa tanya pasal luas LA dan kos per hektar. menyepi krik2 je la aku..ala2 tak terlibat. menyesal tak keluar terus lepas bentang! hahahah

as much as aku menyampah kat KPPK aku nie, pengarah dah masuk, TP pun dah masuk.. so harapannya ada la cerah sikit kot, harapannya ketua2 unit sekalian takde la nk leisure sangat pas nie. last year mmg dia honeymoon sungguh. tahun nie harapannya pandai la dia mencari lubang yang patut.

this year, aku nk berjanji pada diri sendiri untuk buat apa yang patut in order to get things done especially on projek2 lama yang problem dan tertangguh2.  harapannya, dipermudahkan segala urusan dan settle tahun nie jugak. aku akan cuba sehabsis baik utk ambil 1 hari setiap minggu untuk settlekan apa yang patut dan anything yang boleh delegate, aku akan delegate kat TA aku. dia pun takkan nk fotostat report, minta sign dr bos2 dan masuk surat dlm file je kan. jaga ya TA harapan, tahun nie kita bagi lebih lagi sbb rugi sangat dia nie mmg buat kerja dengan baik dan bukan ikut arahan ja. dia akan semak dan baca dan memahami apa yang kita suruh buat so in respect to that..kena bg dia buat tasks yang lebih mencabar. aku pun biasa2 je tp aku nk take this challenge untuk mengajar jugak. bukan just suruh buat benda yang aku tak perlu semak sgt.  tp untuk ajar something yang lebih dari just a task. doakan aku berjaya in both cabaran tahun nie. dah april nie.

hasta la vista.


Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!