"Hak Kerajaan"

tahun nie.. aku jd pegawai pemeriksa aset. well.namanya dah jelas kan? tugasnye kena g check aset lah. mcm tak penting je kan.. tp bila pikir, kalaulah aku kena g keje kat daerah suatu hari nanti, aku kena tau gak sedikit sebanyak sal pengurusan aset alih kerajaan nie.. jadi, better aku amik tahu sal aset nie sikit2 skang.

aset kerajaan..rasanya semua pon maklum byk prosedur. satu menda je..byk pulak borang2 yg kena isi.. yg simpan kat stor.. lekat kat harta tuh, senarai yg tampal kat dinding..isk2..yelah..nama pon "Hak Kerajaan".. kalau tak buat mcm nie, mcm mana nak ctrl pembelian dan pelupusan aset kan.. tak masuk lagi menda2 in between tuh.. sebatang pen pon masuk dlm aset..apatah lagi kerusi, meja, computer, printer, camera+++++++

Mungkin bila byk dok tgk harta2 opis lain..mengingatkan aku pulak akan hal masa memula aku masuk keje aku skang nie. baru sgt masuk..gaji pon tak dapat lagi..aku dah "berjaya" menghilangkan harta kerajaan = sebuah kamera digital...

al-kisahnyer.. dpt2 masuk keje nie, bos soh aku & anne buat modelling sungai gurun. jadinya nak buat projek kenalah dptkan data2 terdahulu dan sedia ada termasuklah data kat site kan..aku gi site dgn anne dan sorg lagi technician. biasalah..dah g site bawa la camera ala bagai.. then lepas balik site tuh, lepas transfer gambar, aku serahkan balik camera tuh kat technician tuh..but dia soh aku simpan dulu. aku masukkan camera dlm laci meja.. ingatkan opis ialah selamat.

and i still thought so.

next time nak guna camera..adalah beberapa minggu after that, aku cari camera tuh kat dlm laci dah tak jupe. bila aku try ingat2 balik, aku mcm dpt sedikit ingatan yg seseorg dtg minta pinjam camera tuh dari aku. i can only remember that that person is a guy but seriously i have no idea who. my bad to not properly remember whom i gave that camera to.. bila aku tny org..semua pon mcm tak tahu. standard lah bila barang dah hilang.. 

sgt2 buntu time tuh. mampus gak. aku dah la konpem keje pon belum..jgn ckp konpem keje..gaji pon tak masuk lagi.. dah hilangkan 'hak kerajaan'. kembang je muka aku menahan perasaan.. nak buat apa pun tatau. then aku bgtau aku punya bos. siap soh aku wat laporan polis. isk. kalau dah siap dgn laporan polis susah nie. huhu~ silap haribulan..keje hilang kot. tak pon tak naik pangkat lah aku untuk beberapa cycle kenaikan pangkat. buku hijau aku pon mesti akan rekod.. "dah penah hilangkan kamera..isk2.."

then sorg penjaga stor pun naik jupe aku sal menda hilang tuh.. owh..borang aset camera hilang tuh tak tertulis no siri. that is a loop that might help me. i can simply replace a new one.. but with the very same kind of camera.

jadi aku mulakan pencarian camera itu. adehhh..susah nak dpt oooh..bukan senang camera lama tp baru nak beli. sapa pon takmo beli camera jenis lama lah.. tp jupe jugak aku dgn camera tuh. kat satu kedai kat langkawi.. mmg menjual pelbagai jenis menda.pelbagai jenis camera.. yg guna kodak pon ada lagi..

kedekut  je aku rasa. kalaupon dapat camera tuh...duit aku lah kena kuarkan.. tak pasal2 aku kena habiskan rm1k ntuk camera tuh. gaji pon tak dpt lagi. adoi. sampai skang aku berkira. mungkin bukan rezeki aku rm1k tuh..tp aku nak sgt tau sapakah guy yang aku bg camera tuh..mungkinkah org itu cuma bayangan aku yg desperate nak mencari seseorg yg amik camera tuh? but then... i kinda think i did gave it to someone. 

**lagi tekanan bila ada lagi kes sedemikian lagi beberapa bulan pastu, tp tak perlu buat pa pe pon..diam2 je. hempeh!

pa pe pon..dah 2 tahun lebih dah menda tuh.. still, when someone mention it, i can't help but to feel something. nasib yg kurang baik..mungkin jugak pengajaran utk aku.. opis amik tindakan ntuk pasang pintu kaca ber'password lepas tuh.. dan laptop yg aku guna disimpan rapi dalam laci besi berkunci. nak bw balik pon dah cuak.. 

mcm2.. 
but you can say..ini ialah kisah kecuaian.
ingat2, chica.
:|

Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!