Kangkung Goreng Belacan <-- utk yg tak makan sayur

Ok. jarang tau dpt baca blog aku yg ber-resepi. Tp resepi simple je..sbb datang pon dari org yg tak reti masak.. huhu~

Aku kena mengaku lah. aku tak ske sayur. aku slalu rasa sayur ialah menyemak je dlm  makanan..kalau nak lengkapkan piramid makanan, makan buah je lah. tp aku ada lah beberapa jenis sayur yg simple dan tak rasa sgt sayur yg aku makan. tuh pon...kalau makan dgn nasi.aku akn suap berasingan. sayur masuk dulu..then nasi. huhuhu...

tp, mungkin bosan makan kat kedai..ye lah. asyik2 lauk sama je. jadi suatu hari yg tu, aku order sayur jugak. makan2.. rasa awat best pulak. then next time, order lagi..dan lagi.. huhu~ terbuka lah hati aku utk belajar masak sayur tersebut.

huhu~ kangkong je pon.. layan~


Prep:

  • Kangkong - potong2 gaya leh makan tak tercekik, basuh & selawat.
  • Cabai hidop + belacan byk sket + bawang besar & bawang putih : tumbuk sampai almost hancur, gaya mcm sambal belacan
  • Udang kering - tumbuk agak kemik2 sket.
  • Air asam - bancuh

How -to:


  1. Panas minyak, tumis sambal tadi dengan udang kering sampai pecah minyak
  2. tambah air dan bahan perasa (garam & pak aji)
  3. Tambah air asam.. agak2 kuah sket.
  4. Tunggu didih then masuk sayur dan gaul. jgn lama sgt, nati kecut terlebey. hilang khasiat jugak.
  5. Taste.
  6. Ready!
Senang kan? owh.. dulu aku rasa aku pandai je masak sayur2. paling pandai sayur lah..sbb kalau tak sedap pon aku tatau. hehehe.. skang aku rasa kurang konpiden pulak. mungkinkah lepas nie tak makan sayur balik?

:p

try lah. resipi tuh tak tipo tau.
ciao!



p/s apa je sayur ntuk org tak makan sayur? sayur yg masak terlebih, hilang kesayuran kot. kuikuikui..


Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!