Jambori RR di Melaka [23-25sept2011]



Jambori River Ranger JPS Malaysia kali ke-2
Tarikh : 22- 25 Sept 2011
Tempat : Kem Permata Resort, Alor Gajah, Melaka

Jambori River Ranger nie dah jadi satu program tahunan jps. Prog nie start tahun lepas.. kat Sungai Galing, kuantan. time tuh mmg mcm jambori ala pengakap lah.. tido dlm khemah. tp tak ramai lak nak tido dlm khemah. walupon best, tp bila dah melepasi status student, mcm takmo je tido khemah.. tol tak?


Program Jambori nie fun tau. Program nie gabungan JPS Negeri+pelajar skolah menengah+komuniti. Mostly dia focus kat pelajar skolah dan komuniti. Bagi prog kesedaran alam sekitar yg setiap JPS Negeri buat, kita mmg mahukan penglibatan org awam. bukan takat mereka yg unit sungai atau jps sahaja. jadi kita akn include sekolah2 dan komuniti lain macam NGO, swasta dan persatuan2 rukun tetangga ke ntuk dapat kesedaran tentang kepentingan sungai. jd program jambori nie boleh dikatakan nak ukur kejayaan, penglibatan dan pemahaman org awam dgn program2 kesedaran jps.


Day 1 - Sept 22, 2011
  • Siapkan booth pameran
  • Pembentangan aktiviti JPS Negeri dan maskot river ranger
  • Pembahagian kumpulan 

tengah siapkan booth pameran
dragonfly ~


Nie lah rombongan dari Kedah - staff JPS, guru & student dari SMK Batu 17, Yan dan 2 wakil dari komuniti = Persatuan Pemancing Kuala Muda

Students from SMK Batu 17, Yan.

nie maskot river ranger penang.. lepas bergambar dpt buah pala sorg sebungkus.. hehehe
incek udang tuh pulak maskot perak kot... perak menang maskot kali nie. last year yg dragonfly tuh..
owh.. mlm takde gambar sbb buat kat tempat gelap. tp pembahagian kump tuh comel. time register suma dpt tag nama.. setiap org ada tag nama lain2.. ikut grup. grup name pulak ialah tajuk lagu rakyat mcm tepuk amai2, jong2 inai, anaklah ayam, puteri santubong, air pasang malam, lagu tiga kupang.. then bila nak cari ahli grup masing2 akan humming lagu tu. hu hu hu..tpkan bdk2 zaman sekarang, tak pandai plak lagu mcm nie. bdk2 skolah aku tuh lah.. aku pulak nk kena nyanyi lagu2 tuh bg derang recall balik. hehehe.. terasa diri sgt terer lagu rakyat plak. he he heh ..(nie lag point aku kan..heheh)

Day 2 -Sept 23, 2011
  • senaman pagi
  • pemantauan kualiti air di Sungai Siput, Brisu
  • Team building -  kayak, abseiling, flying fox & explorace
  • speakers corner
  • Persembahan sketsa
ok. part aku paling ske ialah senaman pagi. hehehehe.. aku ske bersenam robik. my fave!

owh..aku terpaksa join gak program nie.. ganti encik zul yg tak dpt join the prog atas sebab dia ialah phn. hu hu hu... sbb dah tua, tak layak berkumpulan dgn bebudak sekolah..jadi aku dlm grup komuniti. std la kalau kat tepi sungai nie.. wat pemantauan kualiti air secara fizikal, kimia & bio. hu hu hu..semua ahli grup dah sgt terer dah. ye lah.. mereka tuh pun jps dan komuniti yg mmg aktif dlm prog kesedaran kat negeri masing2.

ini ialah grup Air Pasang Malam bersama fasi yg berbaju kuning, Zila.

kandungan oksigen terlarut yg sgt tinggi dlm sungai. best2.. tak penah aku dpt kaler oren cenggitu.

chemical monitoring kit + bola ping pong ntuk check halaju air..

makroinvertebrata kat situ suma besar2... mostly ialah dragonfly nymphs & damselfly nymphs. shrimps pun byk

pemantauan biologi..

pembinaan habitat bagi hidupan aquatik..
grup student nyer habitat comel je.. ala2 aku time skolah rendah main2 tepi sungai ..huhu

perangkap sampah - inspired by tiang gol. hehehe
gambaran sungai masa hadapan....

owh..aktiviti petang ialah lagi menarik. yg tak menarik? aku demam lah~ aku tak sihat dari hari perjalanan ke melaka lagi. kejap baik, kejap idak. prog kat sungai pon tak berakhir lagi aku dah lari balik..g klinik then balik tido sampai petang. hu hu hu.. tp siyesli.. ada kayak, abseiling, flying fox.. then explorace.. walupon aku bkn jenis lasak sgt, tp aku mmg ske je nak buat menda2 mcm nie.

tp mlm tuh aku g jugak ntuk persembahan sketsa..niat nak tgk jugak. skali kena join bersketsa... huhu.. kena cipta lagu ala bagai. seb bek lagu guna melodi tanya sama pokok je.. then nyanyi ramai2 lagu kumpulan air pasang mlm. layan je lah..

**nie yg tak best, aku siyes tak sihat, tp muka aku mcm standard je..then org bajet aku ngelat. dem!

day 3 - sept 25, 2011

last day ialah penutup of kos. ada persembahan terbaik smlm suma di present skali lagi kat depan kp. then penyampaian hadiah2 serta sijil penyertaan bagi setiap negeri. sebelum makan2 kp melawat semua booth..

dpt sijil dari kp..nak tunggu dpt hadiah tak dpt lah pulak..hehee

grup photo..

RTM interviewing KP
 
ok. mmg aku bohong nie.. huhu..renyih je kwn aku kat blakang tuh kan..

gambar stelah prog tamat... bye Melaka!

Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!