kamu tau dak apa multi-tasking ?
byk tgn mcm nie ntukmulti-tasking? huhu~ saya takmo lah! |
"...buat byk kerja dalam satu masa"
huhu~ sapa je yg tatau apa itu multi-tasking dlm zaman skang?
zaman yg semua menda nak di siapkan.. dan semua menda nak dalam masa yang singkat.
tp itulah.. multitasking tuh multitasking jugak.. tp, kalau multitask kerja2 yang tau dah kerja sendiri, bidang sendiri rasa tak de lah mcm sengal sgt.. tp bila kena multitasking kerja org lain, atas sebab org tu kurang efficicient atau slow dan sebagainya.. rasanya patut tengok balik kot situasi tu kot.
multitasking is somewhat a requirement nowadays. though, this is not my situation having to multi-tasking mine along with other people tasks.
and so far, i noticed myself not so capable of multi-tasking when it comes to my job. i get things messed up easily. tp kalau menda yg sendiri2 punya.. lain cerita lah kan... hehhe
tp.. meh share beberapa tips ntuk membolehkan multi-tasking easier.
- List down the tasks & buat jadual - so that boleh nampak yg mana nk prioritize, yg mana boleh hold dulu. then set date bila je benda tuh nak disiapkan..
- Break down the tasks - kadang2 bila nampak kerja yg besar.. terus je rasa tak tertanggung dan tak tahu nk start mana.. jd break down kerja2 so that leh nampak step very clearly dan tak missed apa2 step yg penting
- Delegate - sbb tuh kat opis ada ramai colleague, mcm liverpool nyer tagline "you'll never walk alone" heh.. kalau tak mampu, dapatkan sesiapa ntuk tolong... bekerja kenalah secara team work especially bila everything pon nak cepat je. jadi delegate kerja so that everything could run and get done on time.
- Set deadline & do the best to meet them - erm.. paling penting kerja dapat siapkan pada waktu yg diperlukan. set deadline awal sket pon takpe..in case ada yg nak kena review dan edit semula.. dlm kes sayalah. hehe.. terlepas deadline? huhu~ kalau boleh cuba dapatkan EOT then dapatkan lah ye. hehe
Comments
Post a Comment