Respek

1. Kak da slalu mention sal arwah wan ajar esp kak ninie, her and me to always respect yang lebih tua. Like..kalu org tua ckp jgn sampuk2..bila ada org tua dtg, g salam2 then g dok diam2 dlm bilik and to use perkataan 'kakak' ntuk to refer to older sis, and 'showing some respects'. (mula2 just panggil nama jek..and 'sapa yg tak panggil kakak, tampar diri sendiri!!!') Lepas Arwah Wan meninggal, takde sapa yg betol2 kisah pasal nie. Jadi.. adik2 aku takde their kakak/abang punya nama. Hanya wujud 3 org kakak - Kak Nie, Kak Da & Kak Khin while yg len cuma Jaja, Awie, Epi dan Tra...
2. There's a positive and negative sides on this. like, aku mmg respect je org tua-of kos adek beradek aku yg len pon. tp bg aku, yg tua remained tua..and aku pulak perasan kekal muda sampai skang jadi dgn org2 yg aku ketegorikan tua (e.g makcik/pakcik nyer grup) aku susah sket nk masuk. (i don't want to comment on my sis behalf, though)


3. then..there's this thing.. Kak nie, Kak da & aku duduk kat kulim masa zaman kanak-kanak dgn maktok and wan and toksu (aku panggil mak). yg paling tua of kos kak nie n kak da..jadi yg paling kecik and comel ialah aku. aku time tuh bley tahan bajet belagak and mengada-paham2 je la..tp sebabkan arwah wan yg jaga aku, and aku yg paling kecik, kak ninie and kak da nie agak kena mengalah dlm keterpaksaan..still dalam mengalah, aku still respect and tahu yg derang ialah Kakak. Penggunaan bahasa ke apa..ada la batas2nyer. n sebab dah terbiasa, mmg sampai skang nie (menurut kak da nyer teori gaks)..kak nie and kak da always akan beralah (secara halus, i believe) when it comes to me. it made me wonder, aku igt sbb aku nie lain sket dari 7 beradik. aku tak duduk dgn parents-my theory. tp skang paham la..ppt la itu dan ini ialah sebegitu dan sebegini...(and aku? mana leh judge diri sendiri..mesti rasa diri ini sgt baik punyer!!-tp..aku mmg ada perangai pelik sket hasil duduk sorg2 kat kg..hmmm)
4. hmm.. epi n tra tak kira betapa besar pon, will always be our lil siblings. Mungkin sbb generasi depa nie agak jarak sket dgn generasi the 1st five siblings (80-an vs 90-an)..depa nie..lain sket perangai. mungkin jugak tgh membesar. dulu2, ada masa epi agak kurang respek..pandang 'slack' je kakak2 dia kalu bg teguran ke apa. (kakak pon pandai berleter gaks!) hu hu hu~tp sbbkan kak da n kak nie yang jaga epi time kecik2.. kakak2 aku nie pandai je handle epi. skang nie..walupon ada perasaan marah terhadap kakak2 dia yg agak membuli/main2kan dia (kdg2 teguran membina jugak)..dia still leh sabar n tukar anger kepada something yg lawak. hu hu hu~

5. agak kecik hati kalu aku tegur adik2 aku skang nie..derang tak mahu dgr n melawan. amoih2..sgt besar n sgt pandai,kah? lagi membara kalu menda yg nk melawan itu adalah menda yang takde logiknya. tp..bila aku pikir2 dgn lebey mendalam..aku pon tak kurang jugak perangai cmtuh. cakap lepas je.. suka hati nk bgtau apa yg aku pikir without tapisan. ke manakah hilangnya respek aku? erm.. tp, respek tak bermaksud apa yg org tua ckp kena ikut and turut je. there are times, tak semestinya yg senior itu adalah betul, dan budak adalah tak betul. and.. satu2 menda tuh perlu dilihat dari kedudukan dan pemahaman individu itu..which means, dari sudut yg berbeza.. apatah lagi kalu bdk2 itu..bknlah boleh dipanggil budak lagi.

all in all.. adakah sebab budaya dan cara hidup? aku still demand for respect. so, i shld give respect to others too...

Comments

Popular posts from this blog

Ali, bizim hamsterimiz...

Ada apa dengan barangan kemas?

VAKSIN SETTLE!